مبانی اینترنت

پروژه درس استاد نیکتا دیهیم

مبانی اینترنت

پروژه درس استاد نیکتا دیهیم

مبانی اینترنت
  • ۰
  • ۰

پس از گذشت مدت زیاد استفاده از اینترنت توسط کاربران اینترنت دنیا ، هنوز حتی بعضی از افراد و یا وب کاران هم ، درک درستی از دامنه های اینترنتی ندارند . هنوز خیلی ها دامنه WS را مخفف Web Site می دانند ! تازگی هم خیلی ها گمان می کنند که دامنه bz از آنجا که دامنه biz پر شده است به بازار اینترنت اضافه شده است و به همان معنای business است !

استفاده از دومین های cc و tv نیز اخیرا در دنیا رایج شده است . و خیلی ها گمان می کنند دامنه tv همان معنی تلویزیون می دهد و برای این اصلا ایجاد شده است ! شاید خیلی از شبکه های ماهواره ای دنیا رسما از این دامنه به عنوان دامنه سایت خود استفاده می کنند که در واقع فعل اشتباهی است .

اما واقعیت چیست ؟! خیلی ساده است . یک فرمول کلی برای دامنه های اینترنتی وجود دارد و آن تعداد حرف دامنه است که تا ۹۹ درصد فرمول درستی است به جز موارد استثنا در دامنه های جدید عمومی . با این دسته بندی به طور کلی دامنه ها در ۴ دسته قرار می گیرند :

 

دسته اول ( ۳ حرفی ) : دامنه های Top Level عمومی یا gTLDs :

 

سه دامنه Com , net , org به عنوان معمول و معروف ترین دامنه های جهانی شناخته می شوند که Com ابتدای کلمه Commerical به معنی تجاری و Net ابتدای کلمه Network به معنی شبکه و org نیز ابتدای واژه organization به معنی سازمان است . هر یک از این دامنه ها باید در جای صحیح خودش استفاده شود . به عنوان یک شرکت که در زمینه خدمات اینترنت فعالیت می کند بهتر است از دامنه Net استفاده کند . این قاعده توسط خیلی از شرکتهای مشهور جهان رعایت می شود .

 

دسته دوم ( ۳ حرفی جدی ) : دامنه های Top Level عمومی جدید ( NEW gTLDs ) :

 

دامنه های Biz ، Info ، Pro ، Aero ، Coop و Museum و Name در این دسته قرار دارند . این دامنه های به منظور رفع نیاز در کمبود اسامی در دامنه های دسته اول ایجاد شده است و میشد گفت دامنه های جدیدی هستند . اخیرا دامنه Info به منظور ترغیب کاربران اینترنتی و صاحبان وب سایتها توسط بعضی از Server های ثبت دامنه دنیا به صورت اشانتیون و یکساله و رایگان ارائه می شود . اما دقت کنید که صرف دامنه info فقط و فقط به صورت یکساله ثبت می شود و سال بعد مجبورید برای تمدید آن مبلغی تقریبا ۱٫۵ تا ۲ برابر دامنه های دسته اول برای آن بپردازید . چون این دامنه از ابتدا یکی از دامنه های گران بوده است و به دلیل عدم استقبال صاحبان وب سایتها از آن به این صورت ارائه می شود . پس اگر جایی دیدید که این دامنه را با قیمتهای پایین مثل ۲۹۰۰ تومان !!! ثبت می کنند حرص نزنید چون سال بعد پول سال قبل را هم از شما میگیرند !!

 

دسته سوم ( ۳ حرفی ) : دامنه های مخصوص sTLDs l ) Top Level ) :

 

این دامنه ها هم جزو دامن های مخصوص و یا به قول معروف سلطنتی اینترنت محسوب می شوند همچون GOV اول کلمه Government به معنی دولت و یا EDU اول کلمه Education به معنی آموزش و یا دامنه های نامرسوم INT یاMIL

 

دسته چهارم ( دو حرفی ) : دامنه های بین المللی کشورهای جهان ( ccTLDs ) :

 

معروف ترین دامنه های اینترنتی دو حرفی متعلق به کشورها یا مناطقی از جهان است که در زیر لیست شده است که اکثرا توسط بعضی از افراد برداشت های نادرستی از آن شده است :

 

WS: Samoa

CC: Cocos

TV: Tuvalu

BZ: Belize و …

به عنوان مثال دامنه IR که توسط مرکز تحقیقات بنیادی زنجان ثبت می شود به عنوان دامنه بین المللی ایران در دنیا شناخته می شود . خوشبختانه در انتخاب این دامنه ، شانس با کشورمان همراه بوده است چرا که در حالی که دیکته سه کشور عراق Iraq یا ایرلند Ireland هر سه با دو حرف Ir شروع شده اما دامنه Ir به ایران اختصاص یافته است و دامنه عراق Iq و ایرلند Ie شده است .

 

آشنایی با شناسه های رایج دامین

 

فرض کنید آدرس سایتی www.sibaweb.ir باشد در این صورت قسمت بعد از www یعنی sibaweb.ir اصطلاحآ Domain یا دامنه نامیده می شود. جهت قرار دادن سایت مورد نظر شما در اینترنت باید حتما Domain شما ثبت شده باشد و بر روی یک فضای اینترنتی بنام هاست Host تنظیم گردد.

دامین یا دامنه دارای انواع مختلفی می باشد که هر یک معمولا برای منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند که متداولترین آنها عبارتند از :

 

info , .biz , .ir , .org , .net , .com

 

com : مخفف Commercial به معنای تجاری است که اکثراْ جهت استفاده هایی که به شکلی به اموری مانند خرید و فروش، معرفی محصولات، خدمات و مانند آن مربوط می باشند، اختصاص می یابد، اگرچه امروزه بسیاری از سایتهای همه منظوره نیز از نوع com استفاده میکنند.

 

net : (مخفف Network) این نوع Domain معمولاْ توسط شبکه هائی مانند شبکه های اطلاع رسانی، شرکتهای اینترنتی و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرد .

 

org : (مخفف Non-Profit Organizations) این نوع Domain معمولاْ توسط مؤسسات و سازمانهای غیر انتفاعی که غالباْ فعالیت غیر تجاری (یا حتی تجاری) دارند مورد استفاده قرار می گیرد .

 

biz : (مخفف Business). این نوع Domain خــاص سایتهای شغلی – تجارتی به ویژه خدمات مربوط به تجارت الکترونیکی که به زودی ارزشی بیش از پیش در اینترنت خواهد یافت، ایجاد گشته است .

 

info : (مخفف Information). این نوع Domain در سایت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که بنحوی با امر اطلاع رسانی در هر موردی، مرتبط می باشند. این اطلاع رسانی می تواند موارد تجاری و غیر تجاری را شامل گردد. سایتهایی که به اموری از قبیل انواع اطلاع رسانی در رشته هایی مانند علوم، معرفی محصولات، معرفی خدمات و … اختصاص یافته اند، می توانند دارای دامنه ای مانند info. باشند .

 

name : این اولین نوع Domain ای است که خاص افراد (اشخاص حقیقی) ایجاد شده است. در حقیقت کلیه افرادی که به هر منظور شخصی می خواهند برای خودشان Website ایجاد کنند میتوانند از این دامنه استفاده کنند .

 

ws : این نوع Domain مخصوص به دامنه ملی یک کشور است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (WebSite) مورد توجه فراوان قرار گرفته است و همانطور که از نامش بر می آید، می تواند هر نوع وب سایتی را در بر گیرد .

 

us : این نوع Domain مخصوص به دامنه ملی کشور آمریکا است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (us) بمعنی (ما) مورد توجه فراوان قرار گرفته است .

 

tv : این نوع Domain مخصوص به دامنه ملی یک کشور است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (Television) مورد توجه شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای قرار گرفته است و برای این منظور استفاده میگردد .

 

سایر انواع دامین : در حقیقت انواع دیگری از Domain ها وجود دارند که هنوز به اندازه Domain های بالا ، مقبولیت نیافته اند. به طور مثال نوع دیگری از Domain به نام museum. وجود دارد که مخصوص موزه ها می باشد. و یا نوع aero که مخصوص سایتهای مرتبط با حمل و نقل هوایی و یا Mil که مربوط به سایتهای نظامی است .

 

انواع دو حرفی دامنه نمایانگر دامنه های کشوری و ملی میباشند: مانند ir (ایران)، jp (ژاپن)، de (آلمان), uk (انگلیس ) و …. که در انتهای نام Domain ها قرار می گیرند .

 

دامنه های تحت دامنه IR : برای ثبت با دامنه های زیر باید مجوز یا مدارک رسمی مربوطه به همان نوع فعالیت موجود باشد .

 

co.ir : متقاضیان باید دارای شرکت ثبت شده باشند .

 

ac.ir : رای سازمانهای آکادمیک که دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شورای نظارت بر حوزه های علمیه، یا شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.

 

sch.ir : برای مدارس، موسسات و سایر سازمانهای آکادمیک تحت مجوز وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران.

 

net.ir : برای واحدها یا موسساتی که مقررات رسمی آنها دلالت بر ارائه خدمات شبکه دارد، یا در غیر این صورت، قانونا مجاز به ارائه خدمات شبکه هستند.

 

gov.ir : برای بخشهای اداری و سازمانهای زیرمجموعه قوای مجریه، مقننه و قضاییه جمهوری اسلامی ایران.

 

org.ir : برای سازمانهای غیر انتفاعی رسمی و سازمانهای بین المللی که دولت ایران یا یکی از موسسات آن عضو آنهاست.

 

co.ir : رای همه سازمانها و شرکتهای غیر دولتی دیگر.

 

id.ir : برای اشخاص حقیقی که شهروند یا مقیم قانونی جمهوری اسلامی ایران هستند.

 

دامین فرعیSub Domain

 

معروف ترین دامین فرعی www می باشد. دامینهای فرعی می توانند در DNS Server ایجاد شوند و نیاز به ثبت آنها همانند نام دامین اصلی نیست. البته اگر بخواهید برای یک نام دامین یک دامین فرعی تعریف کنید ابتدا باید نام دامین اصلی آنرا ثبت نمایید .

 

توجه به نکات زیر به هنگام ثبت دامنه لازم است :

 

» عبارت انتخابی تشابه با نام تجاری معروف و معتبر نداشته باشد .

» کوتاه و متشکل از حداقل تعداد حروف باشد .

» تلفظ و بخاطر سپردن آن آسان باشد .

» حتی المقدور با نوع فعالیت سایت ارتباط داشته باشد .

» از اعداد و خط تیره استفاده نشده یا حداقل استفاده صورت گیرد .

» مشابه نام سایت دیگری که موجب سردرگمی بازدید کنندگان شود نباشد .

» برای اطمینان از مالکیت دامنه هنگام ثبت آن بهتر است از قرار گرفتن آدرس پست الکترونیکی خود در قسمت Admin Contact مشخصات دامنه مطمئن شوید .

» حتی المقدور از طریق مراکزی برای ثبت دامنه خود اقدام نمایید که کلمه عبور و مجوز جابجایی و تغییرات را در اختیار شما قرار می دهند .

» حتما شرایط و تعهدات ثبت کننده دامنه و نمایندگیها و همچنین شرایط اختصاصی پسوند مورد تقاضی را مطالعه و از تبعات حقوقی اقدامات خود آگاه شوید .

» هرگز از آدرس مجهول یا غیر واقعی در مشخصات دامنه خود استفاده ننمایید .

» قبل از انتخاب دامنه مطمئن شوید که علامت تجاری یا هر گونه علامت ثبت شده دیگر که متعلق به غیر بوده و شما قانونا مجوز رسمی جهت استفاده از آنرا ندارید در آدرس شما بکار نرفته باشد .

» درصورتی که نام مورد نظر شما قبلا ثبت شده و تاریخ انقضای آن نزدیک است می توانید از خدمات دهنده خود تقاضای خدمات پیش سفارش (Back Order) دامنه را بنمایید .

» هرگز از DNS شرکتها و خدمات دهنده هایی که مجاز به استفاده از آن نمی باشید در دامنه خود استفاده نکنید و ابن مشخصات را بدون مشورت با شخص فنی تغییر ندهید. زیرا هر تغییر در این مشخصات می تواند منجر به غیر فعال شدن سایت شما گردد .

» اعتبار دامنه خود را حتآ المقدور تا یک ماه قبل از سر رسید انقضا تجدید نمایید .

» جهت انتقال دامنه ها از یک ثبت کننده به ثبت کننده دیگر یکماه زودتر از تاریخ انقضا اقدام نمایید .

» به محل و حساسیتهای سیاسی و اقتصادی ثبت کننده خود دقت نمایید، در صورت وجود دعاوی در ارتباط با پسوندهای عمومی و اختصاصی محل دادگاه رسیدگی کننده ، محل ثبت کننده دامنه خواهد بود .

» در ارتباط با استفاده از دامنه قوانین بین المللی و قوانین محلی را همزمان در نظر داشته باشید .

» از خدمات مانیتور مشخصات دامنه یا مخفی نمودن مشخصات خود برای جلوگیری از مزاحمتهای تبلیغاتی و سرقت دامنه خود استفاده نمایید .

  • ۹۴/۰۲/۲۹
  • یاسر موحدی راد

دامنه ها

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی